Homestyling

En rejäl storstädning är förstås steg ett när det kommer till att förbereda sin bostad inför en visning. De spekulanter som kommer för att titta på ens bostad är alla mer eller mindre intresserade av att köpa den, så man börjar ju inte från noll. Smuts, oreda och en allmänt omodern känsla i bostaden gör den förstås mindre attraktiv för en köpare, oavsett hur duktig denne är på att bortse från dessa “detaljer”. Våra sinnesintryck är mycket kraftfulla och det har man som säljare stor fördel av.

Rensa

Efter att man storstädat så bör man rensa hemmet på så mycket distraherande objekt man bara kan. Plotter är sällan attraktivt i en köpares ögon, utan tar uppmärksamhet från det som köparen upplever som viktigt. Ha en basuppsättning möbler, snyggt presenterade (rena, bäddade etc.) och några få, noggrant utvalda dekorationsprylar så att det fortfarande känns som ett hem.

Ta in ett proffs

Om man själv inte har tid, ork eller förmåga att skapa en attraktiv miljö i bostaden man ska sälja så kan det vara bud på att ta in en firma som specialiserar sig på just homestyling. Det är en växande industri som man faktiskt kan tjäna på. Även om homestyling kostar en del så får man väga den summan mot den extra summa man kanske får när man säljer sin bostad sedan.

Sinnesintryck

Det visuella är det viktigaste när man ska visa upp sin bostad inför en försäljning, men man ska inte glömma att människan har fem sinnen som man kan använda för att attrahera. Doft är förmodligen nummer två efter syn och dofter som nybryggt kaffe, hembakta kanelbullar eller färska snittblommor är alla välkända tricks för att få folk att känna trivsel. Mjuka mattor under fötterna stimulerar känseln positivt, och ljudet av ett knarrigt trägolv väcker positiva känslor hos väldigt många. Använd din fantasi men håll dig till det allmängiltiga.